Kawan Mayaku

Tuesday, December 7, 2010




malam ni aq agk terharu n sebak bile jr. aq daya sikechik tag aq satu video yg syahdu di fb..trus aq tringt mak n abah aq kt umah..aq sayang mak n abah aq..korg semua pown mesti sayang parent korg gak kan??so bace la doa ni after smbhyg ek(aq taw korg semua mmg bacer doa ni after smayg kan??)..just nk ingtkn jew =) bg yg xreti nk bce dlm arab 2 xpe..bce dlm bm pown da ok.doa 2 insyaAllh sampai pada DIA..

''Dan kami (Allah) mewajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu-bapanya.Ibunya telah mengandungkanya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan(dari awaldari awal mengandung hingga akhir menyusukanya);dan dalam tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa 2 tahun;(oleh yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kedua-dua ibu-bapamu;dan (ingatlah),kepada akulah juga tempat kembali(menerima balasan)''

Surah Luqman,ayat 14

Anak yang baik tidak melupai jasa dan kasih sayang kedua ibu bapa. Anak soleh sentiasa memohon kepada Allah agar ibu bapa mereka diberkati dan dicucuri rahmat.

Firman Allah bermaksud: ?Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka mencurahkan kasih sayang memelihara dan mendidikku ketika kecil.? (Surah al-Isra, ayat 24).

sedih tgok zamn skrang ni bnyk anak-anak derhaka n abaikn ibu bapa dorg..=(
Anak derhaka kepada ibu bapa tidak mendapat keberkatan dalam kehidupannya. Sesiapa derhaka kepada ibu bapa disegerakan balasan di dunia dan tidak terlepas di akhirat.

Sabda Rasulullah bermaksud: Dua kejahatan yang disegerakan balasan di dunia ialah zina dan menderhaka kepada dua ibu bapa.(Hadis riwayat Tirmizi).

Dalam hadis lain diriwayatkan al-Hakam bermaksud: Semua dosa akan ditangguhkan Allah, yakni balasan menurut kehendak-Nya hingga ke hari kiamat, kecuali balasan menderhaka kepada kedua ibu bapa. Maka sesungguhnya Allah menyegerakan balasan kepada pelakunya pada masa hidupnya sebelum mati.

Kita selalu melihat mak n abah ketawa,tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangkakan.Di sebalik senyumannya mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan.Di sebalik kesenangannya mungkin tersimpan seribu kekalutan(asyik nk mentak duittttt je kejenya,aq r tuh =(!!)..Kita tidak tahu.Tetapi jika kita cuba jadi sahabat sepertinya,mungkin kita akan tahu.

cukuplah sampai sini..sayangilah ibu bapa kita ok??tengok upin&ipin tu ha..kecik2 da xde mak n ayah..kite amat2(1juta kali) untung sbab mamsih beribu n bapa.Bagi kawan2 yg da xde ibu/bapa atau kedua2nya..Amalan mendoakan kebaikan untuk ibu bapa perlu diteruskan biarpun ibu bapa telah meninggal dunia.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...