Kawan Mayaku

Thursday, May 26, 2011

Apabila Perpisahan Itu Terjadi...

Assalamualaikum...Jam da pukul 4pagi tapi mate xle tido...so decide tok bace pape then tergerak bace buku Dr. H.M Tuah..sure semue kenal kan??Pakar motivasi tu...



So aq terbace artikel pasal Perpisahan ..so ape yang aq tulis seterusnye adalah karya asal Dr H.M Tuah  n aq mencelah sikit2 bile perlu ok??

menrut Dr. H.M. Tuah. kesedihan dari perpisahan itu merupakan perasaan yang dibauri  oleh perisa syaitan..kerana disebabkan kesedihan ramai orang tidak redha dan secare tidak langsung menbawa kepada kekufuran..jjike perlu menangis menangislah  tapi usah terlalu lama kerana  pintu pertemuan yang baru telah terbuka..Pertemuan yang baru  menjanjikan kegembiraan yang lebih  baik kerana kite telah semakin matang oleh pengalaman yang lalu.Tanpa manusia terpakse berenang menyeberangi sungai, tidak mungkin jambatan tercipta,biar ia berupa sedih pada hari ini, mungkin ia adalah mukadimah kegembiraan hari esok.WOW!! terbaeklah ayat lu Dr.!!!

So pade yg tengah bersedih..Dr.H.M Tuah ade menyatakan beberapa care penyelesaian..

Perpisahan walau sakit untuk diterima tapi bergembiralah kerana kite telah MERDEKA  oleh kerenah yang menyakitkan hidup kite sekian lame..

Apabila perpisahan terjadi,kenangi keburukanya supaya anda bersyukur  kerana anda berpeluang hidup semula dari awal..Usah kenangi kebaikanya nanti anda akan sesal berpanjangan..

Relakan sebarang perpisahan dengan redha n syukur..Orang yang meninggalkan kite  memang ingin melihat  kite terluka oleh perbuatanye.Menangis adalah markah kemenangan buatnye tetapi senyum   akan membuatnye menderita.

Pada setiap perpisahan ada nikmat pertemuan.Perpisahan  itu adalah titik awal pada pertemuan yang lebih baik. Tuhan tidak mensia-siakan hidup hamba-NYA kecuali hamba itu sendiri menjadikan dirinya sia-sia oleh keadaan.Berdoa  selalu semoga Allah temukan dengan insan yang lebih baik agar kehidupan yang berbaki itu bukan lagi sia-sia.

Kegembiraan seorang MUSLIM adalah keredhaan ALLAH terhadapnya, maka carilah kegembiraan dan keredhaan itu dan yakinlah akan menemui-Nya..

Sekian dari DR.H.M Tuah... ade benar ape yang dikatekan..pada yang boleh menerima baguslah dan aq merasakan ini merupakan satu contoh fardu kifayah dimana kite cube mmbantu mereka yang memerlukan..

jika ade sebarang maklumat bermanfaat akan aq kongsikan lagi dengan kawan2 bloggers..sampai disini daaa n good morning ^_^

3 comments:

  1. perpisahan itu selalu terjadii . kepadaa insan . haahhahaa . ehh . nyanyiii la pulakk .

    ReplyDelete
  2. suke2.. ak xske brpisah.. tp ak prlu redha...
    prpisahan ak ngn ko bal... huhu.. cday ak.. ahakz... haha

    ReplyDelete
  3. hmm...perpishn 2 merupakn lumrah hidup..hadapi ia dgn sebaik mgkn,,namun ia sgt myedihkan..(mode sedih)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...